lördag 22 augusti 2015

WOHOHOOO VÄLKOMMEN VECKA:
OMG omg omg, nu ÄR det nära!!!!! :-D

Vår älskade, efterlängtade lilla tjej som redan är med oss överallt är snart på utsidan för alltid. SÅ så så sjukt, ska jag inte vara gravid för alltid eller? börjar nästan känna mig lite stressad, det är så kort tid kvar! 
Och hon blir bara vildare och vildare för varje dag som går, för att inte säga starkare (aj aj aj mina revben). om hon inte använder mina högra revben som en boxningssäck så agerar dom något slags gömställe där hon försöker PRESSA in hela sin kropp inunder med outtröttlig kraft (dubbel aj). Busiga vilda bebis.
Känner ofta hur hon  liksom ”bökar” med prick hela kroppen där inne, som om hon försöker flytta på sig (men utan större framgång) eftersom det är så trångt.
Appen säger att bebisarna vid den här tiden har längre perioder av sömn. Eh...nej?
Hallå den här bebin sover aldrig *nervöst skratt*
ELLER så sover hon när jag sover, dvs på natten? *låt oss hoppas?*
Jag tror hur som helst att hon börjar tröttna på livet i livmoderns värld och längtar ut, hon känns otålig och har väl tröttnat på att ligga ihopvikt och titta på *livets träd* som barnmorskan så poetiskt kallade moderkakan.


Vad händer annars med utvecklingen den här veckan då?
Jo nu är hon i princip helt fullgången och väger ca. 2,8 kg (!!!) och är hela 46 cm lång. Ett kritiskt stadium av hjärnans utveckling avslutas nu och den är färdigväxt och mogen för livet efter förlossningen. 
En del psykologer säger att barnet redan nu är medveten om sitt "jag" eftersom det kan svara på saker med till exempel sparkar.
OCH SÅ DETTTA: hon börjar förbereda sig på att födas.

Födas födas födas!
Dessa overklighetskänslor alltså, ojojoj. har vi ett barn här hemma om några veckor?! en annan persons liv hänger alltså på oss inom en mycket snar framtid? 
Det känns både som ett sent aprilskämt och som världens mest naturliga sak samtidigt. klart att just den här lilla ungen ska joyna oss liksom.

Och så avslutar vi väl som vanligt med en bild på moderkaka, bebis, mage, rubbet (inklätt i kläder):

Japp, här har vi den, praktkaggen i vecka 36.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar