lördag 27 juni 2015

7:E MÅNADEN
*** VECKA 28 ÄR HÄR ***

Det förtjänar ett stort ballongsläpp!
Nu går vi in i graviditetens sista tredjedel, den tredje trimestern, och merparten av graviditeten är alltså avklarad!? Hallå tiden, vad hände? 
Vi byter även gravidmånad från 6 till 7! och jag är nu alltså en gravid människa i 7:e månaden? det känns verkligen inte så. 
men jag vet inte hur det ska kännas i och för sig.

Skruttfias längd kan vara ca 39 cm nu, men jag tror hon är mindre, alla barn växer ju tydligen individuellt efter vecka 20 och jag tror inte vår lilla tjej är så rackarns stor. men vem vet? jag vägde ju över 4 kg så hon kanske får mina klumpeduns-gener?
Hennes vikt i denna vecka klättrar i allafall upp emot 1,2 kg :-D
jag har alltså en bebis på över 1 kg som sprattlar runt i magen nu, så jäkla coolt.
Och här har vi förresten veckans mag-dokumentation:


- voilà -


Enligt appen entrar vi nu en "kraftig tillväxtperiod" som varar mellan vecka 28-32 och hon bullar på sig med på sig med 27 gram för VARJE DAG . hejja hejja!
Hon har fortfarande plats att vända sig där inne ett tag till och fortsätter stärka sina muskler och kan nu sparka ifrån ganska bra med sina 5 cm långa fossingar < 3
vilket hon gärna får göra, än så länge är det ingenting som gör ont eller känns obehagligt utan bara hur härligt och häftigt som helst. så sparka på du lilla Vildis! (med risk att få äta upp detta inom en snar framtid...)

Tydligen når livmodern nästan enda upp till revbenen nu och man kan därmed känna ett tryck mot bröstkorgen och få obehag när nedersta revbenen spänns ut vilket ju känns logiskt. Precis som att man blir lättare andfådd och får mindre plats för sin egen mage och lungor.

Ibland känns det som att allt flyttats runt där inne och att jag har noll koll på var tex mina tarmar befinner sig längre? men dom kompromissar väl på nåt  smart sätt där inne med min nya lilla inneboende.
(Efterlyser fortfarande någon slags mackapär som gör det möjligt att få direkt insyn på allt som försiggår där innanför skinnet).

En annan stor grej är att jag nu har känt henne hicka < 3 som små små regelbundna ryckningar.
och det går upp för mig mer och mer att du är en egen liten person där inne min lilla älsklings-bebis.



Älskar verkligen den här lilla bollen på magen och känner mig så stolt över den, just med tanke på det finfina innehållet :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar