torsdag 4 februari 2016

Så väldigt ofta tänker jag tillbaka på förlossningen och hur glad jag är över att jag valde att föda på just bb-Sophia. Hela deras idé går ju ut på just detta:


“Vi har stort förtroende för att kvinnan är den som är bäst på att föda barn och vi är här för att bistå. Vår uppgift är att locka fram den inre kraft som alla kvinnor har och inte släppa in oro och rädsla i rummet. Ambitionen är att få kvinnan att våga lita på att kroppen gör jobbet. Kraften finns där om hon vågar följa sin intuition och känner sig så trygg att hon vågar släppa på kontrollen.”
Gudrun Abascal, barnmorska och föräldraombud på BB Sophia

Dessa ord får ju en *flum-fantast* som mig att jubla inombords och såhär i efterhand kan jag bara skriva under på hur ovärderliga dessa saker var. Jag kände mig inte direkt lockad av tanken att åka in på ett sjukhus för att bli "förlöst" på rullande band med benen i vädret (lite krasst uttryckt).
Nu har jag ju ingenting att jämföra med och vi hade kanske varit lika nöjda någon annanstans, men vattenfödsel hade det ju inte blivit eftersom det bara är tillåtet på bb-Sophia och det hade jag aldrig velat vara utan. 
Vi fick verkligen den bästa starten på föräldraskapet och det är jag evigt tacksam för. Från det att jag satte min fot där till det att vi åkte hem så fanns det inte en enda stund där kände jag mig otrygg eller rädd (och då är jag ändå en rätt så nervig person) tvärtom så har nog aldrig känt mig så trygg och omhändertagen faktiskt och personalen måste ha blivit handplockade från typ...himlen? minns fortfarande ansiktet på varenda en.
Så ja, därför blev jag verkligen verkligen ledsen när jag läste detta:

Statistik förlossningsvården 2015

286 bebisar föddes på bb-Sophia i september och tänk att en av dessa är vår lilla plutt!


Nä, om jag får lyckan att bli gravid och föda igen så får jag skaffa eget badkar och testa det här med att föda hemma för det verkar inte vara meningen att vi kvinnor ska få föda i en trygg hemlik miljö, som faktiskt dessutom visat sig minska risken för komplikationer under förlossningen. 
Det är, helt partiskt och helt enligt mig, den största och viktigaste händelsen i livet och jag önskar alla att få en positiv upplevelse och slippa slussas runt och inte få känna sig delaktig, jag kan inte föreställa mig nåt mer stressande. 
Phu. Okej. Är glad att jag hann föda Smillisen innan nerläggningen men ledsen att det bara blev en gång, och för alla som inte får chansen.



bild från http://www.bbsophia.se/Start/ .





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar