lördag 26 mars 2016

ETT HALVÅR



Idag har jag varit mamma i ett halvt år.
Jag har lärt mig så mycket, känt så mycket... gjort så mycket med en hand och en bebis på höften, sjungit så många sånger att rösten försvunnit, pussat världens goaste kinder från morgon till kväll, stått på balkongen i morgonrock och knut på huvudet i minusgrader och gungat vagn och säkert sett komplett galen ut. Jag har legat på mage på golvet, fjantat och gullat, skrattat och hoppat, badat och krånglat på små kläder och filat små sylvassa naglar på fingrar som bara vill sprattla, smörjt in, bytt blöjor, kommit på sjukt många läten och "roliga" miner för att avleda en otålig bebis som inte vill ligga still eller få på sig overallen. Ja jösses. Jag har extrem-svettats och känt mig maktlös med en gallskrikande bebis alldeles för långt från hemmets trygga vrå, jag har ammat i provrum, bytt blöja i rekordfart i soffor på restaurang.
Jag har suttit i timmar med dig i famnen, fått ont i hela kroppen i konstiga ställningar men inte kunnat lägga dig ifrån mig, för du är ju så mysig att ha nära nära. Jag har tagit närmre 1000 bilder på dig. Läst så många sagor. Känt dina andetag mot min kind när du somnat. Vaknat av ditt jollrande skratt och mötts av ditt stora leende nästan varje morgon. jag har sett dig gå från att knappt orka lyfta ditt eget huvud till att kunna sitta och stå själv. stirrat på dig i evigheter och försökt fatta att du är min, att av alla små promillechanser så var det just precis du som blev till. magiskt. du har verkligen öppnat en helt ny dimension av livet. Tack Smilla, för att du är du och att just jag får vara din mamma. det är det bästa som finns. DU är fasen det bästa som finns, min trollunge.
Du har förgyllt livet med cirka ettusen procent.


Grattis på 6-månaders dagen, min älskling.




1 kommentar: