lördag 18 juli 2015

VÄLKOMMEN
*** VECKA 31 ***


Här har vi kulan 31 veckor in i graviditeten, hurra :-D det märks att vi är inne i den där "extrema tillväxtperioden" som appen signalerade om från vecka 28 för jäklar vad det växer! jag är så förundrad över magen och hur töjbar huden runt den verkar vara. den är verkligen stor och rund och hård nu och jag kan inte låta bli att klappa på den typ hela tiden. den känns som världen bästa och finaste accessoar.

 Ser tillbaka på den här bilden i vecka 17 när jag på riktigt tyckte att det verkligen började synas och känner bara: HAHAHAHAHA-HA HA! vilken liten speta!



Nu är lilla Vilda 41 cm lång och i slutet av veckan väger hon ca 1,8 kg och behöver nu i princip bara gå upp i vikt. Alla organ är snart färdigutvecklade, lungorna är det som blir färdigt sist.
Hon har ofta ögonen öppna när hon är vaken och aktiv och blundar när hon är passiv och sover. hon lär sig även att fokusera blicken på det som finns i närheten, typ navelsträngen och sina fingrar (så jäkla sött!) Hon drömmer vidare på nätterna och hjärnan kör ett utvecklingsrace och veckar sig allt djupare för att få plats. Huvudet är hela 8 cm (!!!!) i diameter och dom små fossingarna 6 cm långa < 3 Huden blir nu mindre skrynklig och fylls ut med fett.

Det står att man som gravidis nu kan börja bli mer glömsk och introvert och vända sin uppmärksamhet mer och mer inåt nu desto närmre förlossningen kommer. eh japp! den där rastlösheten som jag så ofta kände förut, att det liksom kröp i kroppen när det gått för länge utan fest och något galet är som totalt bortblåst. det måste väl ha med hormonerna att göra eller?
jag har säkert blivit världens tråkigaste människa på kuppen men jag känner mig bara så himla lugn och nöjd hela tiden. som Ferdinand i sin egen bubbla.
på jobbet är det ju full rulle såklart så när jag väl kommer hem är det underbart att bara ligga och klappa sig på magen, fixa och dona och mysa. så jag försöker att bara njuta av den här harmoniska känslan för någonting säger mig att den kommer att sluta existera efter att den här lilla tjejen lämnar livmoderns värld och flyttar ut till oss på utsidan. 
men ja ni hör ju! världens mest underhållande människa att umgås med, det är jag det! 
och om vi ska tala om den här glömskan...eh jo, sitter numera alltid med cirka 20 post it lappar utslängda runt mig på jobbet eftersom inget längre stannar i minnet speciellt länge. om det inte har med följande att göra förstås: bebisar, förlossning eller sötsaker/mat.

Ja jösses. annars mår jag väldigt bra, sover som en stock på nätterna och är sugen på bullar och diverse bakverk typ all annan vaken tid på dygnet. enligt appen blir det nu större och större belastning på både ben, rygg och bäckenbotten så jag kör ihärdigt på med alla ryggövningar och yoga-positioner för att i ett desperat försök slippa dessa krämpor?
*håller tummarna och firar varje dag som går utan ryggont och foglossning*

Nu har 75% av tiden gått och det är 69 dagar kvar. 69 bara!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar