tisdag 4 november 2014

ETT HELT NYTT SÄTT ATT ÄTA CHOKLAD:

Och jag som trodde att jag var chokladmästarnas mästare, icke då. Det första vi fick lära oss var att Marabou inte räknas som choklad utan bara sockersmörja! Ehh, en annan likom "baah?" 
Det här med hur många procent chokladen innehåller är tydligen inte heller så viktigt utan det som spelar roll är vilken böna chokladen är gjord på. och choklad från Hawaii skulle tydligen vara något alldeles extra har jag för mig (lägger på rese-önskelistan fr säkerhets skull).
Här satt vi ett gäng i en pampig källare i Gamla Stan i två timmar och 8 små chokladbitar, det doftade sååå gott och lockande och för en person med cirka noll i självbehärskning och tålamod var det inte lätt, fick typ sitta på händerna och fokusera på en punkt långt bort.
När guiden sen sa att vi skulle dela dom små delarna i ännu mindre delar, lukta, krossa med tänderna, leta efter olika smaksensationer och "gurgla runt" i munnen i upp till en kvart för att få ur alla aromerna, amen då höll det på att slå slint för mig.

Men det var kul! och lärorikt! och faktiskt så fanns det en poäng med att känna och riktigt smaka och njuta sådär i stället för att sluka en 200 grammare på ingen tid alls och sen bara tänka: vad hände?

Mmmm, blev som alltid när jag lär mig nåt nytt så otroligt inspirerad. Vem vet,  nästa fredag kanske det är jag som dukar upp 8 små chokladbitar på en tallrik framför mig och sitter och gurglar och håller på. den som lever får se!

Detta rekommenderas iallafall starkt! Becci fick det i födelsedagspresent av oss andra, så himla mycket mysigare att ge bort upplevelser tillsammans än hårda klappar tycker jag. en mycket bra anledning att ses liksom, och äta choklad hehe.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar